Administrera utlägg
I Trinax kan du som administratör enkelt hantera inrapporterade utlägg från personalen. Här ser du hur du granskar, ändrar, attesterar och markerar utlägg som hanterade.
Så här hittar du hit
Granska eller redigera ett enskilt utlägg
Klicka på pennikonen ✏️ vid ett utlägg för att se detaljer eller ändra uppgifter:
Här kan du:
-
Ändra utläggstyp, beskrivning och datum.
-
Se kvittoinformation och bifogat kvitto.
-
Justera projektkoppling och fakturerbarhet.
Tryck på Spara efter dina ändringar.
Attestera ett utlägg
Klicka på knappen "Attestera" för att godkänna eller neka ett utlägg.
Välj en av följande statusar:
-
Vänta med attest – inget beslut ännu.
-
Godkänd – utlägget kan betalas eller faktureras.
-
Nekad – utlägget godkänns inte.
Ange utbetalningssätt
I samma attest-dialog kan du välja hur utlägget ska hanteras ekonomiskt:
-
Utbetalning på lön – utlägget inkluderas i nästa löneutbetalning.
-
Utbetalning innan lön / Företagskort – hanteras separat.
Avsluta med att klicka på Attestera.
Hantera flera utlägg på samma gång
Du kan markera flera utlägg samtidigt och välja en åtgärd i listan längst ner:
Tillgängliga alternativ är:
-
Attestera – öppnar ett dialogfönster för att godkänna flera utlägg samtidigt.
-
Markera som utbetalda – för utlägg som redan hanterats manuellt.
-
Arkivera – flyttar utlägget till historikfliken.
💡 Funktionen är särskilt användbar för att spara tid när du hanterar många utlägg på en gång.