Inställningar för utlägg

Inställningar | Utlägg

Här ställer du in hur utlägg ska hanteras i systemet – både om de ska vara fakturerbara som standard och vilka utläggstyper som ska finnas tillgängliga att välja mellan. En bra grundinställning sparar både tid och minskar risken för fel i faktureringen.

Så här hittar du hit


Fakturerbar – standardvärde

  • Välj om utlägg som registreras ska vara fakturerbara per default

  • Välj Ja om ni som regel vidarefakturerar utlägg till kund

  • Välj Nej om utlägg normalt sett inte ska faktureras vidare


Utläggstyper

  • Här skapar du olika typer av utlägg som användare kan välja vid registrering

  • Klicka på + Ny utläggstyp för att lägga till en ny

  • Redigera en befintlig typ genom att klicka på pennikonen

  • Radera en typ genom att klicka på papperskorgen

Vanliga exempel på utläggstyper:

  • Resa

  • Representation (avdragsgill och ej avdragsgill)

  • IT-tjänster

  • Förbrukningsmaterial

  • Arbetskläder & skyddsmaterial

  • Material

  • Övrigt


Viktigt att känna till

  • Utlägg exporteras aldrig automatiskt från Trinax.
    Här samlar du in dokumentation och kvitton på ett smidigt sätt – men själva utbetalningen görs alltid manuellt utanför systemet, t.ex. via bank eller lönesystem.


Hjälpte den här artikeln dig?