Makulera faktura
Ibland blir det fel – en faktura skickades iväg för tidigt, till fel kund, eller kanske skulle den aldrig ha skapats. Då är det bra att veta hur makulering fungerar i Trinax, särskilt beroende på vilket bokföringssystem du har kopplat.
Makulera en faktura (om du inte har koppling till bokföringssystem)
Du kan makulera en faktura så länge den inte är bokförd. När fakturan väl är bokförd, låses den för redigering och borttagning enligt bokföringsregler, då måste du i stället göra en kreditfaktura om du vill korrigera den. Läs mer om hur du gör en kreditfaktura.
Makulera en faktura - Med koppling till bokföringssystem
-
Fortnox
-
Du kan makulera fakturan direkt i Trinax.
-
Vi skapar då automatiskt upp en makulerad version i Fortnox med samma fakturanummer som den ursprungliga.
-
Det här gör det smidigt att hålla koll och spara tid, du slipper göra jobbet två gånger.
-
-
Visma eEkonomi & Visma Administration
-
Dessa system stöder inte makulering av fakturor.
-
Istället måste du kreditera fakturan.
-
Kreditering innebär att du skapar en kreditfaktura som nollar ut den felaktiga fakturan.
-
💡 Tips!
-
Om du är osäker på vad ditt bokföringssystem tillåter – kolla gärna upp det innan du makulerar eller krediterar.
-
Tänk på att informera din kund om att fakturan är makulerad eller krediterad – särskilt om de redan hunnit få en kopia.
-
Skriv alltid i fältet Intern notering innan du makulerar en faktura. När fakturan väl är makulerad blir den låst, och du kan inte lägga till information i efterhand. Det är värdefullt både för dig själv och dina kollegor att ha en tydlig förklaring till varför fakturan makulerades.