Register | Leverantörer
När du skapar en leverantör kan du fylla i all relevant information för att optimera flödet med leverantörsfakturor och automatiska tolkningar. Genom att ha en komplett profil för varje leverantör blir det enklare att hantera fakturor och kommunikation.
Så här hittar du hit
Vad kan du fylla i för information på en leverantör?
Bolagsinformation
- Ange grundläggande information som:
- Organisationsnummer (hämtar automatiskt namn och momsregistreringsnummer om du fyller i och klickar på Sök).
- Namn och eventuella alias för att underlätta sökningar.
- Slogan bör alltid fyllas i. Kan t.ex. kundens eget kundnummer, d.v.s. ett fält som alltid står med och är detsamma på alla fakturor. Det underlättar
Lägg till adress och kontaktuppgifter
- Specificera fakturaadress, leveransadress och eventuell postbox.
- Ange telefonnummer, webbplats och e-postadress för snabb kommunikation.
Ekonomi och bokföring
-
För att bokföring ska fungera behöver ett standardkonto för inköp vara valt i dina bokföringsinställningar
→ Gå till bokföringsinställningar -
Tänk på att omvänd byggmoms är bra att förinställa om leverantören ofta använder det – det gör att granskningen går snabbare
- Lägg till bankgiro- och plusgironummer samt IBAN och SWIFT för utländska leverantörer.
Automatisk attestering
- Automatattestering är din bästa vän för återkommande fakturor – spara tid på att slippa godkänna hyra eller abonnemang varje månad.
🚩 OBS! Vikten av att fylla i så mycket information som möjligt
- För att leverantörsfakturatolken ska fungera optimalt är det viktigt att så många fält som möjligt är ifyllda. Ju mer information tolken har tillgång till, desto bättre blir resultatet när systemet försöker tolka inkommande fakturor.