Fakturera det som är upparbetat i ett projekt

Upparbetat = Löpande projekt

När du jobbar löpande med ett projekt fakturerar du kunden baserat på faktiskt nedlagd tid, använda produkter, leverantörsfakturor och utlägg – alltså det som faktiskt skett, snarare än ett fast pris i förväg. Det här arbetssättet ger dig full flexibilitet och säkerställer att du får betalt för allt som lagts ner i projektet.


Så fungerar det

I ett projekt som är satt till Löpande i prissättningen, hittar du allt fakturerbart inne på ditt projekt under fliken Underlag och därefter fliken Upparbetat. Här delas underlagen upp i:

  • Timmar & produkter – registrerad arbetstid eller använda artiklar.

  • Leverantörsfakturor – kostnader från externa leverantörer.

  • Utlägg – t.ex. kvitton på mat, resor eller annat som ska faktureras vidare.


Steg för att fakturera ett löpande projekt

Gå till Projekthantering -> Projekt och klicka dig in på projektet du vill fakturera.

1. Utgå från fliken Upparbetat

Gå till fliken Underlag, och sedan undermenyn Upparbetat (förvalt när det är ett löpande projekt).


2. Ändra eller lägg till nya rader i underlaget

Fliken Upparbetat ger dig en bra överblick över vilka poster som finns att fakturera, vad som är attesterat, vilka utlägg som är godkända och vilka påslag och priser som är satta. Du kan ändra och justera posterna direkt i vyn eller på löneunderlaget genom att klicka på pennan.

 

Tips! Om något saknas kan du enkelt lägga till nya rader via knappen Lägg till rad.


3. Välja poster att ta med till faktura

Bocka nu i de timmar, artiklar, leverantörsfakturor eller utlägg som du vill ta med till fakturan.

 


4. Skapa faktura

Klicka till sist på Skapa faktura nere till höger.

 

Vill du inte skapa faktura direkt kan du klicka på menyknappen (…) och istället välja att markera raderna som fakturerade, eller skapa en PDF eller Excel.


5. Skicka iväg fakturan

Därefter kommer du till fakturavyn och kan välja att fortsatt justera dina importerade poster eller välja att skicka iväg den.


💡 Tips

  • En röd ikon betyder att raden inte är attesterad – attestera den innan du fakturerar.

  • Du kan göra manuella justeringar på både tid, produkter, inköp och utlägg direkt i denna vy.

  • Se till att ha korrekta påslag på dina leverantörsfakturor – det styr vad som debiteras kund.

  • Använd filter högst upp för att t.ex. visa enbart en viss atteststatus eller ett visst datumintervall.


Hjälpte den här artikeln dig?