Fakturera ett fastprisprojekt

Fakturering av fastprisprojekt

När du arbetar med ett fastprisprojekt fakturerar du enligt ett i förväg bestämt belopp, antingen utifrån en godkänd offert eller en generell överenskommelse med kunden. I Trinax Tid & Projekt kan du smidigt välja hur du vill fakturera: Allt på en gång, i delar, eller utifrån offertens rader.

Steg för att fakturera ett fastprisprojekt

Gå till Projekthantering -> Projekt och klicka dig in på projektet du vill fakturera.


1. Utgå från fliken Ofakturerat

Gå till fliken Underlag, och undermenyn Ofakturerat (förvalt när det är ett fastprisprojekt).


2. Välj hur du vill fakturera

  • Offert - om projektet har en upplagd och godkänd offert, kan du snabbt välja att fakturera enligt det ni kommit överens om tidigare.

  • Överenskommet pris – om du vill fakturera hela (eller delar av) totalsumman utan att specificera rader.
  • Betalningsplan (lyftplan) – om du skapat en plan med delbetalningar under fliken Ekonomi.


3. Skapa faktura

Klicka till sist på Skapa faktura i nedre högra hörnet.


Överenskommet pris

Om du valt Överenskommet pris öppnas ett fönster där du anger hur stor del du vill fakturera:

    • Du kan ange i procent eller kronor

    • Du ser automatiskt hur mycket som är kvar att fakturera


5. Skicka iväg fakturan

Därefter kommer du till fakturavyn och kan välja att fortsatt justera dina importerade poster eller välja att skicka iväg den.


💡 Tips!

  • Du kan dela upp faktureringen över tid – t.ex. 50 % nu, 50 % vid slutfört arbete.
  • Håll koll på vad som är kvar att fakturera med hjälp av indikatorn uppe till höger i faktureringen.


Hjälpte den här artikeln dig?