Skicka e-fakturor till era kunder

Kom igång med e-fakturering

Att skicka e-fakturor direkt från Trinax sparar tid, minskar risken för fel och gör faktureringen både smidigare och mer professionell. I den här guiden visar vi hur du aktiverar och använder e-faktura, steg för steg – från inställningar till utskick.


Så här hittar du hit


Steg 1. Aktivera e-faktura

OBS! Innan du aktiverar tjänsten bör du kontrollera att du har rätt uppgifter inlagda om ditt företag.

Kontrollera därmed först att företagsnamn, organisationsnummer, bankgiro/PlusGiro och e-postadress är korrekt ifyllt under Inställningar -> Företag & system.

Du aktiverar sedan tjänsten genom att klicka på knappen Aktivera.


Steg 2. Bjud in och koppla era kunder

Koppla upp ditt system

För att du ska kunna skicka en e-faktura till en kund krävs först att kunden på sin sida har satt upp sitt system för att kunna ta emot e-faktura.

Bjud in dina kunder till e-faktura

Under Register -> Kunder behöver du ange rätt organisationsnummer på dina kunders kundkort för att Crediflow och din kunds system ska kunna hitta och prata med varandra. Är det ett större bolag t.ex. Peab kan du också behöva fylla i VAT-nummer eller elektroniska referenser. Detta brukar kunderna vanligtvis veta om och meddela.

Aktivera e-faktura på en specifik kund från deras kundkort

Du kan lägga till en specifik kund för e-faktura direkt från deras kundkort, som du hittar under Register -> Kunder.

Inne på vald kund klickar du sedan på knappen E-faktura.

Aktivera e-faktura på flera kunder samtidigt

Under Register -> Kunder trycker du på knappen E-faktura.

Därefter väljer du fliken Bjud in.


 
Kundens system skickar då en förfrågan till vår leverantör Crediflow, om de valda kunderna i din kundlista också kan ta emot e-faktura. I listan du sedan får upp bockar du i de du vill lägga till för e-faktura.

Se vilka kunder som är aktiverade att ta emot e-faktura

Under Register -> Kunder ser du tydligt vilka kunder som är aktiverade för att ta emot e-faktura.

Steg 4. Övriga inställningar

Större företag kan vilja styra sina fakturor mer detaljerat. De kan då vilja att du skickar med GLN-nummer. Dessa lägger du in på kundkortet under Register -> Kunder hos varje specifik kund.

Skicka med bilagor i e-faktura

Du kan också välja om kunden ska få med bilagor med sina e-fakturor. Detta kan vara leverantörsfakturor som kunden vill ha med, eller bilagor som kommer från projektet.

Bilagorna importerar du från projektet när du skapar en faktura.


Hjälpte den här artikeln dig?