Skapa nytt attestflöde för leverantörsfakturor

Skapa attestflöde för leverantörsfakturor – steg för steg

Attestflöden används för att automatiskt avgöra vem som ska godkänna (attestera) en leverantörsfaktura. Flödet kan styras baserat på mottagare, belopp, leverantör eller kundens referens på fakturan.

Så här hittar du hit


Steg 1: Skapa nytt attestflöde

Klicka på "Nytt flöde" för att lägga till ett nytt.


Steg 2: Döp flödet

Ange en benämning som tydligt beskriver syftet, t.ex. “Projektreferens och Platschef” eller “Albin Erixon upp till 10 000 kr”.


Steg 3: Lägg till attestanter

Under sektionen Flöde:

  1. Klicka på "Lägg till attestant"

  2. Välj en anställd från listan.

  3. Ange ett belopp om attestanten endast ska få godkänna fakturor upp till en viss summa.

  4. (Valfritt) Ange en ersättare och tidsperiod för eventuell frånvaro.

Du kan lägga till flera nivåer av attestanter.

💡 Variabler som “Projektreferens” innebär att systemet automatiskt väljer rätt person baserat på vem som är vald referens i projektet.


Steg 4: Styrning via leverantör

I sektionen Leverantörer:

  • Klicka på “Lägg till leverantör”

  • Välj en leverantör från listan

💡 Om fakturan kommer från denna leverantör kopplas flödet automatiskt in.


Steg 5: Styrning via referens

I sektionen Referenser:

  • Klicka på “Lägg till referens”

  • Fyll i det namn eller referensord som kunden använt på fakturan (t.ex. en person eller avdelning)

💡 Systemet kopplar automatiskt detta flöde om fakturans "Vår referens" matchar.

Vår referens kan ställas in inne på ett projekt 👇

 


Hjälpte den här artikeln dig?