Kunder - Lägg till nya

Kundregister

Kundregistret är din bas för att hantera företagets kunder. Här kan du enkelt lägga till nya kunder, redigera befintliga eller importera kundlistor för att spara tid. Har du en koppling till ett bokföringssystem? Då kan du importera kunder direkt därifrån!

Så här hittar du hit


Importera kunder

  • Klicka på Importera Excel för att importera kunder från en Excelfil.

Har du en koppling till bokföringssystemet? Då kan du importera kunder direkt från ditt system, vilket sparar tid och säkerställer att all kundinformation är uppdaterad.


Lägg till nya kunder

Klicka på Ny kund för att manuellt skapa en kund.


Fliken Grundinfo

Inne på kundkortet samlar du all viktig grundinformation om kunden.

Skapa ny eller redigera kund

  • Välj Privat eller Företag.

  • Ange/uppdatera:

    • Organisationsnummer (och klicka på Sök för att fylla i information automatiskt om företaget)

    • VAT-nummer

    • Kundnamn

    • Vår referens


Fyll i adressuppgifter

  • Fakturaadress och leveransadress hanteras separat.

  • Postnummer, ort och land fylls i för respektive adress.


Ställ in fakturering

Extra viktiga inställningar att ange för att få ett bra flöde i verktyget.

  • Välj Fakturadistribution – exempelvis E-post eller E-faktura
  • Momstyp

Övriga fält att fylla i vid behov

  • Faktura-e-postadress

  • Prislista (om tillämpligt)

  • Påslag leverantörsfakturor

  • Betalningsvillkor

  • GLN-nummer (vid e-faktura)


Skicka bilagor

Här väljer du hur kunden ska rätt typ av bilagor eller inga bilagor alls.

Skicka bilagor via e-post

Här väljer du hur bilagor ska skickas med fakturan:

  • Skicka alltid som separata bilagor – varje bilaga går som en egen PDF.

  • Skicka alla PDF som en bilaga – samlar alla till en gemensam PDF-fil.

Skicka bilagor via e-faktura

Om kunden får faktura via ett GLN-nummer/e-fakturatjänst kan du styra bilagehanteringen även här:

  • Skicka alltid som separata bilagor – varje bilaga skickas separat.

  • Skicka alla PDF som en gemensam bilaga – smidigt och överskådligt.

  • Skicka aldrig bilagor – användbart om mottagande system inte hanterar bilagor.


Lägg till kontaktpersoner

  • Ange telefonnummer och e-post.

  • Lägg till fler via + Ny rad.


Fliken Husarbete

Den här fliken är specifikt för kunder som ska använda ROT- eller RUT-avdrag.

  • Lägg till personer kopplade till avdraget, inklusive namn och personnummer. När informationen lagts till här underlättar det ifyllnaden när du skapar en offert. Den här informationen kan också kunden fylla i när kunden accepterar en offert, vilket gör det ännu enklare att samla in rätt uppgifter.
  • Ange fastighetsbeteckning och belopp för att säkerställa att rätt information skickas till Skatteverket.
  • Beloppet är viktigt och styr hur mycket avdrag som kan användas. Det är avgörande för att systemet ska kunna räkna ut rätt summor både när du skapar offerter och fakturor. 

Fliken Fakturahistorik

Denna flik visar alla fakturor som är kopplade till kunden.

Lista över fakturor

  • Visa fakturanummer, fakturadatum och totalbelopp.
  • Klicka på Hämta PDF för att snabbt ladda ner en kopia av fakturan.
  • Redigera fakturainformation direkt om justeringar behövs.

 


Hjälpte den här artikeln dig?