Inställningar | Projektuppföljning
Så här hittar du hit
Inställningar
Hit kommer du först. I den här fliken bestämmer du vilken flik som ska visas som standard när du öppnar din projektuppföljning.
-
Välj standardflik genom att klicka på rullistan – välj önskad flik, t.ex. Klarmarkerat eller Pågående.
-
Under Personal visas alla användare och deras:
-
Lön. Visas per månad eller timme och kommer från personalkortet utifrån vilken lön du angett för den anställde.
-
Uträknad timkostnad. Används i uppföljningen som faktisk kostnad per arbetad timme.
-
-
Justeringar görs utifrån fliken Lön (se nedan), där påslag och avdrag räknas med i timkostnaden.
Klicka på Spara när du gjort dina ändringar.
Budget
I den här fliken anger du en schablon för timkostnad när du tar fram en budget. Detta används främst i kalkyl- och planeringsstadiet innan faktiska löner är satta.
-
Fältet Generell timkostnad för personal vid budgetuträkning används när du inte har specifika löner per person.
-
Värdet anges inklusive arbetsgivaravgifter, försäkringar och andra påslag.
Glöm inte att klicka på Spara för att uppdatera värdet.
Lön
Inne på den här fliken definierar du alla påslag och beräkningar som ligger till grund för timkostnaden på anställda med månadslön. Nedan är ett exempel på hur fälten skulle kunna vara ifyllda.
-
Procent för semesterlön – t.ex. 13 %
-
Avtalsförsäkringar – t.ex. 5 %
-
Arbetsgivaravgifter – t.ex. 31,42 %
-
Särskild löneskatt på pensionskostnader - t.ex. 24,26 %
-
Övrigt / overhead – Anges i kr/timma. Snittkostnad för företagets alla overhead-kostnader under ett år delat med hela personalens arbetade timmar under ett år.
-
Timmar månadslön – hur många timmar du räknar med per månad. Standard är satt till 168.
Dessa värden används för att räkna ut den faktiska timkostnaden på personal med månadslön som visas i fliken Inställningar.
Konton för budgetering
I den här fliken definierar du vilka konton som används vid budget och kalkyl – ett måste om du vill använda systemets budgetfunktioner.
Kostnader / Leverantörsfakturor
-
Lägg till konton, t.ex. 4000 – Inköp av varor från Sverige, som ska användas när du lägger upp kostnadsbudget.
Intäkter
-
Lägg till intäktskonton, t.ex. 3001 – Försäljning inom Sverige, 25 % moms, som kan användas i försäljningsbudget.
-
Du kan lägga till fler konton med + Nytt konto och ta bort genom att klicka på papperskorgen.
💡 Tips!
Noggrannhet lönar sig
Ange verkliga löner och justera procentsatserna enligt era kollektivavtal för en mer korrekt timkostnad. Saknar du löneuppgifter? Använd schablonen i fliken Budget tills du har bättre data.
Se till att allt lirar med bokföringen
Fliken Konton för budgetering kopplas ihop med er bokföring – håll den uppdaterad vid förändringar i kontoplanen.
Gör rätt från början
Att ha rätt timkostnad är avgörande för att veta om ett projekt faktiskt är lönsamt – investera tiden här så slipper du gissa senare.