Administrera personal

Personalvyn

Det här hjälpavsnittet guidar dig igenom hur du administrerar anställda i systemet – allt från att visa personalöversikten till att redigera uppgifter som behörigheter, kompetenser och utbildningar. Perfekt för dig som vill ha stenkoll på din personal.


Så här hittar du hit


Administrera personalen

Översikten

  • Här listas alla anställda med namn, yrkesroll, telefonnummer, e-post, senast inloggad, behörigheter och åtgärdsikoner
  • Använd pennan längst till höger för att redigera en anställd

  • Knappen Ny anställd finns också här – se separat hjälpavsnitt för den


Redigera anställd

När du klickar på pennan för en anställd kommer du till ett formulär med flikar för olika uppgifter. Mycket av informationen är valfri att fylla i men hjälper till att hålla koll på kostnader, kontaktvägar och kompetenser. Har du en koppling till t.ex. Fortnox kan din personal hämtas över med ett klick.

Grundinfo

  • Förnamn, efternamn, e-postadress och lösenord.

  • Telefonnummer, ID06, privatnummer

  • Möjlighet att ange om personen ska vara möjlig att välja som projektreferens

  • Här kan du även ladda upp ett foto på personen

Anställning / Lön

  • Yrkesroll och anställningstyp (t.ex. Snickare, Fast)

  • Startdatum, ev. slutdatum

  • Timlön eller månadslön

  • Här syns också lönekostnad och beräknad timkostnad

Anhöriga

  • Lägg till kontaktpersoner som kan nås vid nödfall

  • Ange namn, e-post, telefonnummer och relation

Kompetenser

  • Här bockar du i vilka kompetenser personen har

  • Listan skapar du själv under Personal -> Kompetenser

Utbildningar

  • Lägg till utbildningar personen gått

  • Fyll i datum och ladda ev. upp certifikat

  • Systemet varnar på startsidan när ett slutdatum närmar sig

Behörigheter (kräver tillvalet Fritt antal administratörer)

  • OBS! Endast tillgänglig om tillvalet är aktiverat

  • Skapa egna mallar, t.ex. Projektledare, Yrkesarbetare, Administratör under Register -> Behörighetsmallar

  • Styr exakt vad personen/rollen ska få göra i systemet – fakturor, attest, projekt, mm.

Notiser

  • Aktivera notiser via SMS eller e-post (t.ex. för attest av leverantörsfakturor)

  • Markera om personen ska få påminnelser om tidrapportering

Filer

  • Ladda upp filer kopplade till personen – t.ex. avtal eller certifikat


Hjälpte den här artikeln dig?